کاربرد آسانسور در دنیای امروزی ۲۰۲۲

کاربرد آسانسور

با توجه به تغییر و تحولات صنعت در دنیای امروزی و بعد از انقلاب صنعتی می بینیم که نسل بشر همواره از علم به عنوان یک مزیت مهم در جهت پاسخگویی به بسیاری از مجهولات دنیای اطراف بکار می برد. همچنین از علم جهت راحتی و تسریع در امور استفاده میشود. در این میان یکی از ابزاری که با استفاده از علم در دسترس انسان قرارگرفته آسانسور میباشد. این وسیله کمک بسزایی در کارها و امور روزانه ی انسان ها دارد بعنوان مثال: حمل بارهای سنگین،حمل بارهای سنگین بیمارستانی،جا به جایی افراد به طبقات بالایی ساختمان های بلند و آسمان خراش ها. اگر بخواهیم یک توضیح مختصر در مورد نحوه ی کارکرد آسانسور صحبت کنیم باید آنرا یک اتاقک فلزی در نظر بگیریم که با استفاده از کابل های بسیار قوی بین موتور و اتاقک تعادل خود را حفظ کرده که با استفاده با موتور جا به جا میشود. همچنین استفاده از سیستم ترمز و الگوریتم هوشمند برای پیدا کردن طبقات که نصب این اتاقک اول با آهن کشی، نصب درب ریل همچنین کابل کشی که نیاز به دقت و مهارت دارد.

اگر بخواهیم انواع آسانسور را نام ببریم در سه مورد خلاصه میشود، که شامل آسانسور برقی،آسانسور هیدرولیکی و آسانسور پنوماتیکی میشود. معمولا جرم مسافر را حدودا 75 کیلگرم در نظر گرفته میشود که کابینی که مسافرین یا بار را حمل می کند، شامل یوک،که چهارچوب فلزی میباشد کابین از طریق آن سیستم تعلیق متصل میشود، کف کابین که بار را نگهداری می کند و بدنه کابین که به کف متصل است.

سوالی که پیش میاید این است که آیا آسانسور شامل سیستم ایمنی هم میشود؟

بله سیستم ایمنی یک وسیله ی مکانیکی است. که در صورت بروز هرگونه اختلال یا خرابی سیم بگسل، وسیله توقف می کند و اگر سرعت کابین جهت پایین رفتن زیاد باشد این سیستم فعال می شود و از زیان جلوگیری می نماید این سیستم از موتور خانه شروع میشود. هنگامی که در مورد آسانسور صحبت می‌شود، اولین چیزی که به ذهن اکثر افراد خطور می‌کند، این دسته از بالابرها می‌باشد که افراد را میان طبقات یک ساختمان بالا و پایین می‌برد. امروزه در این دسته از بالابرها می‌توان ویژگی‌های اضافه بر سازمانی مثل بلندگو، سامانه‌ی اعلان، تلویزیون و یا مانیتور و حتی سامانه‌های مخصوص تبلیغات سمعی و بصری نیز یافت.  بپردازیم به درب های آسانسور که شامل درب های لولایی،درب های کشویی افقی، درب های آکاردئونی و درب کشویی عمودی است که متناسب با سلیقه ی خود میتوانید آنرا تهیه و خریداری کنید.

 

تاریخچه آسانسور

تاریخچه ی آسانسور در جهان گذشته ، از مصریان باستان می توان، به عنوان اولین تمدنی که از نوعی بالابر جهت حمل ابزار و انسان در ارتفاع و در زمان ساخت اهرام مصر استفاده می کردند، نام برد.  تاریخ شواهدی مبنی بر استفاده رومیان از نوعی آسانسور را ارائه می نماید که در بنای باشکوه استادیوم کلزیوم جهت حمل حیوانات وحشی از محل نگهداری به محل اصلی نمایش، مورد استفاده قرار گرفته است. این بنا که از عجایب روزگار باستان میباشد دارای گنجایش ۶۵۰۰۰ نفر بوده و ارتفاع بنای آن به ۴۸ متر بالغ گردیده است. انسان‌ها از زمان‌های بسیار دور از چرخ چاه استفاده می‌کردند، این وسایل از نظر ساختاری شباهت‌هایی با آسانسور دارند اما می‌توان گفت تاریخچه آسانسور از زمانی آغاز می‌شود که ویترووس معمار رومی در یکی از آثارش از وسیله‌ای با عنوان آسانسور استفاده کرد. طراحی و ساخت این آسانسور توسط «ارشمیدس» در حدود 236 سال پیش از میلاد مسیح انجام شده است. این آسانسور متشکل از یک کابین آسانسور بوده که به وسیلة یک طناب با نیروی حیوانات یا انسان کشیده می‌شده است. در اواسط قرن 19 میلادی آسانسورها با نیروی بخار عمل می‌کردند و معمولاً در کارخانه‌ها و معادن برای حمل بار از آنها استفاده می‌شد. در سال 1852 «الیشا اوتیس» آسانسور ایمنی را معرفی کرد که در صورت قطع شدن کابل از سقوط آسانسور جلوگیری می‌کرد. بعدها اولین آسانسور الکتریکی توسط «ورنر فون سیمنز» در سال 1880 در آلمان ساخته شد. آسانسورهای الکتریکی در مقایسه با آسانسور های هیدرولیکی دیگ بخار بسیار سریع‌تر بودند و همچنین قابلیت جابه‌جایی بارهای بسیار سنگین‌تر را نیز داشتند. بدین ترتیب این صنعت به طور مستمر پیشرفت کرده و نهایتا به آسانسورهای امروزی دست پیدا کرده ایم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات
خدمات ما

مقالات مرتبط

error:
اسکرول به بالا